Ik geef je de zon

Ik liep een keer in de vakantie de Bruna binnen, om gewoon even te kijken. Maar toen ik voor het schap met de YA boeken stond, zag ik het boek ‘Ik geef je de zon’ staan. Het was eigenlijk vooral de kaft die me aansprak, de titel vond ik een beetje vaag. Na het lezen van de achterkant wist ik nog steeds niet waar het boek overging, omdat daar (blijkbaar) gewoon een quote uit het boek op staat. Ondanks dat ik geen idee had waar hij over ging, besloot ik het boek gewoon te kopen. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ik ga jullie wat over dit ontzettend mooie boek vertellen.

IMG_1259

Laten we bij het begin beginnen. Het boek is geschreven door Jandy Nelson. Zij is vijftig jaar en heeft nog een ander boek uitgebracht, ‘De hemel begint bij je voeten.’ De uitgever is Blossom Books.

O ja, ik heb de foto’s pas genomen nadat ik het boek gelezen heb, dus het boek is niet helemaal mooi meer ;).

IMG_1264

Hierboven zie je de achterkant, met de quote waarvan ik dacht dat dat gewoon de omschrijving was. Hieronder zie je dat die omschrijving gewoon aan de binnenkant zat. Heel slim weer dit.

IMG_1265

‘Ik geef je de zon’ is op een iets andere manier geschreven dan andere boeken. Het verhaal wordt afwisselend verteld. Je krijgt eerst een stukje te lezen hoe Noah het ervaart, die is dan dertien. Daarna wordt het steeds afgewisseld tussen de dan zestienjarige Jude en dus de dertienjarige Noah.

Het boek gaat over Noah en Jude, een tweeling. Noah is de stille kunstenaar en Jude het populaire surfmeisje. De twee waren onafscheidelijk. Ze vertelden elkaar alles en dachten precies hetzelfde.

IMG_1261

Noah had maar één droom; naar de kunstacademie gaan. Hij had een aardige portfolio opgebouwd en was altijd en overal aan het tekenen, of dat nou in zijn hoofd was of op papier.

Jude daarin tegen was bezig met rode lippenstift, ruzie maken met hun moeder en hangen op De Plek met haar vriendinnen en de knappe jongens uit hogere klassen.

Maar als er iets verschrikkelijks gebeurd binnen de familie, knipt Jude haar haren af, zweert ze jongens af en verbergt ze zichzelf in haar veel te grote sweaters. Noah wordt juist precies het tegenovergestelde. Hij gaat met alle andere ‘stoere’ jongens rondhangen op De Plek en doet niks meer met kunst. De tweeling groeit zo erg uit elkaar, dat Jude bang is dat ze elkaar nooit meer terug vinden.

IMG_1260

Ik vind dit oprecht één van de mooiste boeken die ik gelezen heb. Vooral het afwisselende van Jude en Noah is heel erg leuk gedaan. Er zijn namelijk wat onduidelijkheden tussen de personages en die lees je dan van twee kanten. Hoe verder je bent in het boek, hoe meer je er van gaat begrijpen. Het kan in het begin dus een beetje onduidelijk zijn.

Ik vind dit boek echt een aanrader, dus koop hem zeker als je al je boeken al uit hebt. Ik heb dit boek in minder dan een week uitgelezen.Hij kostte trouwens €15. Hopelijk had je er wat aan, en tot volgende week!

Heb jij nog boeken die ik zeker weten moet lezen?

-Carlijn

 

 

 

2 gedachtes over “Ik geef je de zon

Geef een reactie

