The Maze Runner

Daar was ik weer! Ik had vorige week even geen artikel omdat ik ontzettend druk met school was. Maar om het goed te maken heb ik vandaag een soort uitgebreide review van een van de beste boekenseries die ik tot nu toe gelezen heb, The Maze Runner.

De boeken zijn geschreven door James Dashner, een nu heel erg bekende schrijver. Hij heeft ook nog een paar andere series gemaakt die ik ook nog wel zou willen lezen.

Ik zal voor elk een kleine samenvatting maken en daarna wat dingetjes erover schrijven. Denk er wel aan dat dit over de boeken gaat en niet over de films.

Ik begin bij het eerste deel, die, in het Nederlands, ‘De Labyrintrenner‘ heet. Het begint met Thomas, de hoofdpersonage. Hij wordt wakker in een box die uit komt op een grote vlakte met allemaal jongens. Om die grasvlakte heen staan allemaal muren, het Labyrint. Het blijkt dat al die jongens al heel erg lang bezig zijn met een uitweg te vinden uit dat labyrint. Door Thomas’ komst veranderen er een heleboel dingen en een aantal jongens verdenken Thomas ervan dat hij hun in dat labyrint heeft gezet. Uiteindelijk vinden ze de weg naar buiten en worden ze gered. Dit alles blijkt een van de proeven te zijn die ze doen om een geneesmiddel te vinden tegen een erg besmettelijke ziekte, de Vuring. Deze ziekte komt door de Zonnevlammen, die veroorzaakt werden door de zon. Het is een experiment van Wicked.

Als je in het boek begint, weet je bijna niks. Door alle kleine stukjes informatie die je krijgt wil je doorlezen omdat het dan zó spannend is en je natuurlijk wilt weten wat er daarna gebeurd. Je krijgt ook veel te weten van de persoonlijkheden van alle personages. Dat maakt het verhaal altijd iets completer. Ik wil geen dingen gaan verklappen, dus hou ik het kort. Anders kan ik nog wel even doorgaan wat ik er allemaal zo leuk en goed aan vind, haha. 😉

Het tweede boek heet ‘De Schroeiproeven‘. In dit deel moeten Thomas en de andere nog een proef doorstaan. Voor deze proef moeten ze door de Schroei, het meest verbrandde deel van de aarde. Hier komen ze Brenda en Jorge tegen, die hun in ruil voor het geneesmiddel tegen de ziekte wel wilt helpen door de Schroei te komen. Na een hele lange tocht komen ze bij het Toevluchtsoord aan. Hier krijgen ze geen geneesmiddel, maar worden in plaats daarvan weer gevangen genomen.

Dit is denk ik wel het deel waar het allermeeste in gebeurd. In het begin denken ze dat ze gered zijn, maar dan zijn ze dat toch niet en moeten ze weer een loodzware proef doen. Natuurlijk was dit wel een béétje voorspelbaar, maar alsnog wel goed bedacht vind ik. Ook is het einde weer super spannend. Ik vind ook dit boek heel erg goed geschreven, want het lijkt echt alsof je daar zelf bij bent en dat is gewoon super.

Het laatste boek is ‘De Doodskuur‘. De groep was gevangen genomen, maar niet voor lang. Ze krijgen het weer voor elkaar om te ontsnappen en gaan dit keer naar een stad toe. Hier krijgen ze contact met een organisatie die tegen Wicked is. Ze maken samen een plan om Wicked uit te schakelen.

Het leuke aan dit boek vind ik dat ze eens een keer naar een stad gaan, zodat je ook een beetje weet hoe de normale mensen leven. Dit boek beantwoord denk ik wel de meeste van je vragen, want aan al die kleine stukjes informatie heb je niet heel veel. Het einde is trouwens echt vreselijk. Niet dat het stom is ofzo, maar ik moest het gewoon vijf keer lezen om het te snappen.

Ik denk dat je er wel hebt kunnen uithalen dat ik heel erg positief hierover ben, en het is dus zeker weten een aanrader. Ik hoop dat je het leuk vond. Als ik klaar ben met de Selectie kan ik daar ook wel zo’n artikel over maken.

Heb jij nog aanraders?

-Carlijn

 

 

 

2 gedachtes over “The Maze Runner

  1. Oeh, nu ben ik wel benieuwd. Zelf moet ik nu boeken lezen voor een mondeling. Ik heb ‘Haar naam was Sarah’ gelezen. Die is echt heel mooi. Schaduwzuster (literaire thriller) is ook super spannend! Liefs

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

